ICS Import Control System

SUMMIERE AANGIFTE BIJ BINNENKOMST EU

 

Bij de eerste binnenkomst van het vervoermiddel al zijn de goederen niet bestemd voor deze plaats/haven moet voor alle in het vervoermiddel aanwezige goederen een summiere aangifte worden gedaan.

Dit is verplicht electronisch.

 

Termijn.:

 

-       Zee: bij containervervoer 24 uur voor laden (haven van vertrek inkomend vervoermiddel = dus niet van de feeder)

-       Zee: ander vervoer 4 uur voor binnenkomst.

-       “ korte” reis, 2 uur voor binnenkomst

-       Lucht: bij lange vluchten 4 uur voor aankomst

-       Lucht: bij korte vluchten ten laatste bij opstijgen.

 

In de eerste haven/aankomstplaats wordt over alle goederen een  risico analyse Safety & Security(S&S)(Europees) gedaan

De resultaten worden door de eerste haven/aankomstplaats doorgezonden naar de opvolgende plaatsen/havens in de EU

Voor de te lossen goederen wordt ook nationaal een risico analyse gedaan

Wie moet de aangifte doen

-       Carrier

-       Freight Forwarder

 

Uitzonderingen o.a. pijpleidinggoederen, diplomatieke goederen, wapend voor defensie autoriteiten van een lidstaat, goederen met een mondelinge aangifte, goederen met een waarde van minder dan EUR 22(wel specifikatie geven)

Uitwijk (andere niet voorziene plaats/haven) wordt automatisch doorgegeven

 

DE VERPLICHTING OM SUMMIERE AANGIFTE BIJ BINNENKOMST TE (LATEN) LIGT BIJ DIEGENE WELKE HET B/L OF AWB HEEFT AFGEGEVEN.

Opgave zoals Consolidated cargo kan niet meer – Er moet uit de omschrijving duidelijk naar voren komen om welke goederen het gaat.

De carrier dient duidelijke gegevens te hebben om de summiere aanifte te kunnen doen.

Douane geeft per summiere aangifte een MRN af

Gevolgen wanneer de douane in de EU geen duidelijke omschrijving – dan wel op basis van de gegevens moet concluderen dat het beter is de goederen nader te onderzoeken of anderssinds.

1)     Bij melding wordt de container op “ no load” gezet en mag niet mee vanaf de laadhaven.

2)     De container wordt in de eerste EU haven in de “ blokken” gezet.

3)     De container wordt in de daadwerkelijke loshaven in de “ blokken” gezet.

4)     De container wordt afhankelijk van wel of geen AEO fysiek gecontroleerd in de haven dan wel een aan te wijzen plaats.