AEO - Authorised Economic Operator

Hoe werkt het AEO certificeringsproces?

   

Alle marktdeelnemers kunnen vanaf 1 januari 2008 de Authorised Economic Operator (AEO)-certificering halen. Dit artikel bevat een stappenplan voor bedrijven om aan de nieuwe regels te voldoen en het certificaat te verkrijgen.

Het proces om te komen tot Authorised Economic Operator (AEO)-certificering ziet er als volgt uit:

 

1. Aanvraag

De AEO aanvraag moet worden ingediend bij de lidstaat waar de hoofdboekhouding wordt bijgehouden, of waar de algemene logistieke beheersactiviteiten van de aanvrager plaatsvinden.

 

2. Formele Voorwaarden

De aanvrager moet voldoen aan de volgende formele voorwaarden:

Niet veroordeeld zijn voor een strafbaar feit verband houdend met de economische activiteit en er mag geen faillissementsprocedure lopen tegen de aanvrager.

In principe moet de aanvrager gevestigd zijn in de Europese Gemeenschap.

 

3. Normen en criteria

Om dit certificaat te kunnen verkrijgen moet onder andere aan de volgende normen worden voldaan:

 

In het verleden (laatste drie jaar) hebben voldaan aan douaneverplichtingen:

Aanwezigheid van een geautomatiseerd systeem dat handels- en transportgegevens beheert zodat douane controles kan uitvoeren;

  • Voor douanecontrole toereikende administratie;

  • Toegankelijkheid administratie;

  • Statustoekenning (niet) communautair;

  • AO/IB gerelateerd aan aard en omvang bedrijf;

  • Procedures voor behandeling economische vergunningen;

  • Passende maatregelen bewaarplicht;

  • Bewustwording van personeel over het naleven van de douanewetgeving;

  • Passende maatregelen voor informatiebeveiliging.

 

Bewezen financiële solvabiliteit (over afgelopen drie jaar):

Toereikende veiligheidsnormen;

  • Fysieke veiligheidseisen gebouwen;

  • Toegangscontrole gebouwen en terreinen;

  • Procedures afhandeling goederen;

  • Fysiek onderscheid in behandeling goederen met in- en uitvoerrestricties;

  • Zicht op (betrouwbaarheid) zakenpartners;

  • Onderzoek en screening personeel;

  • Bewustwording van personeel over veiligheid;

  • Steunen op internationaal erkende security en safety certificaten.

 

De douaneautoriteiten zien er ook op toe dat de AEO aan de opgelegde voorwaarden blijft voldoen.

 

 

4. Risicomanagement

Risico’s maken deel uit van het bedrijfsleven. Het is de bedoeling dat de douane de significante risico’s onderkent, daaraan grenzen stelt en (al naar gelang het bedrijf) maatregelen neemt om deze te beperken. Uitgaande van de hiervoor beschreven normen en criteria zal de aanvrager een document moeten opstellen op basis van het onlangs geïntroduceerde Compact-model van de EU (pdf bestand).

 

Zodra een duidelijk beeld is verkregen van de mate waarin een bedrijf voldoet aan de normen en criteria en daarbij is bepaald op welke wijze een bedrijf zal omgaan met de bijbehorende risico’s, kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

  • Het certificaat kan worden afgegeven omdat er geen resterende risico’s zijn;

  • Het bedrijf moet de nodige verbeteringen aanbrengen alvorens het certificaat te verkrijgen;

  • De AEO status wordt niet verstrekt.

 

AEO (Authorised Economic Operator

1-1-2008 = fase 1

1-7-2009 = fase 2

Voordelen

Vanaf 1-1-2008

Hergebruik onderzoeksgegevens

Minder fysieke en bescheidcontroles

Voorrang by fysieke controle

Controle op andere locatie mogelijk

Vanaf 1-7-2009

Vooraf in kennis worden gesteld van fysieke controle

Beperkte gegevensset aanleveren bij summiere aangifte

--------------------------------------------------------------------------

Veranderingen per 1-7-2009

Voor herkenbaarheid (AEO) vanaf 1-7-2009 niets meer invullen – (vak 44) herkenbaarheid gaat via EORI database


BLIJFT DE VRAAG OF EN ZO JA WANNEER U DE AEO STATUS GAAT AANVRAGEN


BASISREGISTRATIES

Invoering stelsel Basisregistraties (aansluiten tussen nu en 2014=overgangsperiode)

12 stuks basis registraties

Voorbereideing tot 1-7-2009 In het kader van de Nationale wetgeving voor lastenverlichting komer er …………….


-       Fiscaalnummer wordt door KvK uitgereikt

-       Alleen aan KvK adreswijzigingen e.d. doorgeven – overige overheden worden automatisch geinformeerd.

Voor douane 2 van belang zijnde

-       Nieuw Handels register (nHR)

-       Gemeentelijke Basisadministraties (GBA)

(Belastingdienst en douane sluiten in 2010 hierop aan.)